Översikt
Denna YH-kurs vänder sig till dig som arbetar med redovisning. Målet är att du ska kunna förklara ekonomisk information på ett pedagogiskt sätt, anpassat efter mottagare, och även kunna agera i en rådgivande roll som redovisningskonsult. Kursen bedrivs på halvfart (50%), är kostnadsfri och CSN-berättigad. Du kan studera parallellt med arbetet, var du än är, med hybridformatet FEIFLEX.
Om YH-kursen Rådgivande kommunikation för redovisningskonsulten:
Denna YH-kurs strävar efter att utveckla din förmåga inom den konsultativa och rådgivande aspekten av redovisningskonsultens arbete. Syftet är att förse dig med kompetenser som är nödvändiga för att skapa och upprätthålla goda och proaktiva kundrelationer. Målet är att du ska kunna förklara ekonomisk information på ett pedagogiskt sätt, anpassat efter mottagaren, samt kunna agera i en rådgivande roll som redovisningskonsult.
Du lär dig om:
- Redovisningskonsultens relevanta kommunikationsmetoder
- Presentationstekniker och digitala presentationsprogram
- Pedagogisk rådgivning och coachning
- Målgruppsanpassad information
Behörighet och urval:
För denna YH-kurs krävs grundläggande behörighet för yrkeshögskolan. Det innebär avslutad gymnasieexamen eller motsvarande, samt goda kunskaper i svenska.
För att vara behörig till kursen krävs även minst sex månader relevant yrkeserfarenhet inom ekonomisk redovisning.
Genomförande
Omfattning:
Kursen sker på halvfart (50%) under 10 veckor och omfattar 25 YH-poäng.
Metodik:
Kursen består av en blandning av träffar, case, diskussionstillfällen och självstudier.
Genom vårt hybridformat FEIFLEX kan du välja om du vill delta i undervisningen på plats hos FEI i Stockholm eller online på distans, med känslan av att du närvarar i klassrummet. Undervisningen spelas dessutom in så att du har möjlighet att se och repetera i efterhand.
Kursen är inriktad på tillämpning, varvat med teoretiska block, och är utformad så att den studerande utvecklar de kunskaper, kompetenser och färdigheter som krävs för yrket. Kursens yrkesrelevans kommer pedagogiskt att tydliggöras genom följande:
- Entreprenöriellt lärande i form av problembaserade uppgifter, projektarbeten och praktikfall
- Teoretiska och praktiska tillämpningar
- Gruppövningar
- Medverkan av utbildare från arbetslivets olika verksamheter
- Studiebesök