Marknadsanalys och marknadsföring för fastighetsmäklare 7,5 hp

Denna kurs ger grundläggande kunskaper inom marknadsanalys och marknadsföring som är centrala för dagens fastighetsmäklare i Sverige.

Översikt

Uppdragskursen bedrivs av KTH i samarbete med FEI och vänder sig till fastighetsmäklarföretag som vill kompetensutveckla sina medarbetare.

Om kursen Marknadsanalys och marknadsföring för fastighetsmäklare 7,5 hp:

Kursens mål är deltagare efter avslutad kurs ska kunna redogöra för grundläggande kunskaper inom marknadsanalys och marknadsföring som är centrala för fastighetsmäklare.

Kursen ingår i uppdragsutbildningen Fastighetsmäklare 120 hp som bedrivs av KTH i samarbete med FEI. Det innebär att kursen endast kan finansieras av arbetsgivare, ej av privatpersoner. Deltagaren behöver ha en anställning hos arbetsgivaren.

Kursen riktar sig till:

Kursen vänder sig till fastighetsmäklarföretag som vill kompetensutveckla sina medarbetare. Vi rekommenderar att deltagaren har minst två års relevant arbetslivserfarenhet och godkänd gymnasieexamen. Kursen är även relevant för den som tidigare har bedrivit akademiska studier.

Arbetsgivaren utser deltagare och ansvarar för att att denne ska ha goda förutsättningar att klara av studierna. Det är viktigt att arbetsgivare och deltagare har en plan för studierna.

Kursinnehåll

  • Marknadsstrategi
  • Omvärldsbevakning
  • Marknadsanalys
  • Konsumentbeteende
  • Varumärkesutveckling
  • Hållbarhet

Efter kursen ska deltagaren kunna:

  • Redogöra för grundläggande begrepp inom marknadsföring och marknadsanalys
  • Redogöra för relevanta rättsregler avseende marknadsföring
  • Självständigt tillämpa och tolka begrepp, rättsregler och modeller inom marknadsföring.
  • Analysera olika teoretiska modeller inom marknadsföring ur ett hållbarhetsperspektiv
  • Analysera etik och ansvar inom marknadsföring och i synnerhet inom fastighetsmäkleri

Genomförande

Omfattning:

Kursen omfattar cirka fyra veckors studier, och består av ett antal seminarier på dagtid och webbinarier på kvällstid. Utöver det ingår även självstudier under hela kursen.

Undervisningen är anpassad för att deltagaren i viss mån ska kunna arbeta parallellt med studierna. Arbetsgivaren ansvarar för att ge deltagaren förutsättningar att klara studierna.

Metodik:

Kursen genomförs med hybridformatet FEIFLEX. Tekniken är modern, flexibel och lättillgänglig, vilket innebär att det går att delta i undervisningen på plats, eller live online på distans. En studieform som är effektiv och attraktiv – för deltagare och arbetsgivare.

Deltagare kan delta på plats i FEI:s lokaler i Stockholm, Göteborg, Malmö och Alicante.

Examination:

Examination sker genom salstentamen samt en inlämningsuppgift. Salstentamen sker i FEI:s lokaler. För deltagare som inte har möjlighet att skriva tentamen i FEI:s lokaler finns det möjlighet att tentera på ett godkänt lokalt lärcenter. I varje kurs ingår ett ordinarie tentamenstillfälle och två omtentamenstillfällen.

Godkänt resultat i kursen ger betyg i form av 7,5 högskolepoäng från KTH.

Avgift:

26 900 kr exkl. moms. Avgiften betalas av arbetsgivaren och faktureras före kursstart.

I avgiften ingår kurslitteratur och övrigt kursmaterial samt tre tentamenstillfällen. Vid tentamen på annan ort än FEI:s utbildningslokaler kan en avgift tillkomma. I samband med heldagsseminarier på plats hos FEI ingår också lunch och fika i avgiften.

Vanliga frågor och svar

Vanliga frågor och svar

  • Vilka marknadsföringsområden lär jag mig om i kursen?
  • Hur är kursen upplagd?
  • Måste min arbetsgivare vara involverad?
  • Får jag högskolepoäng från kursen?

Hittar du inte det du söker?
Vi hjälper dig.